lördag 25 april 2009

MH

Idag har jag varit på MH för första gången och det var verkligen spännande och lärorikt. Jag gick med min kuvasz Himla som tredje hund för dagen. Jag gick med och tittade på den första hunden och det var verkligen bra att göra det så att man vet lite hur det går till även om alla hundar är olika så är man i alla fall lite förberedd. Jag trodde att Himla var ganska trygg och säker på sig själv och så när det gällde överraskningmomenten skulle hon reagera ordentligt men ganska snabbt kolla vad det var. Jag hade lite rätt hon reagerade inte mycket alls fick 1 på rädsla och gick genast fram och kollade vad det var och fick då 5 på nyfikenhet. Hon var väldigt social 4 på kontakt. Lekte med testledaren gjorde hon i början men i slutet tyckte hon att det fick räcka så. Hon fick 3 i börja och 2 i slutet. Spökena tyckte hon inte om. Hon stod framför mig och morrade hela tiden och när de började komma riktigt nära stod hon och skällde och hon var riktigt arg. När spökena stannade och vände sig om fick jag släppa hennes koppel och då gick hon försiktigt fram för att kolla vad det var och när hon luktade att det var människor blev jätteglad sen fick jag gå fram och ta av huvorna.
Det var mycket roligt att se hur hunden reagerar och jag kommer att göra detta med fler hundar.

2 kommentarer:

  1. vad bra att det gick bra på Mh .har gjort det på några av mina och även mentaldelen på korning med Robin men han fattades lite poäng för att få titlen tyvärr/Anna.D

    SvaraRadera
  2. Vad roligt - alltid lika intressant med MH-test! Antar att kuvasz inte är den vanligaste rasen på ett MH heller, så det måste varit roligt för de som såg henne!

    MVH/Yohanna (Sökarens Kennel)

    SvaraRadera